Syyskuun lähitaksilainen on Janne ”Itse tyyni rauhallisuus” Pentikäinen



Lähitaksin Tekniikan ja ICT:n työntekijä Janne Pentikäinen, 51, on luontainen valinta syyskuun lähitaksilaiseksi. Lähitaksi on käynyt viime aikoina läpi historiansa suurinta autolaite- ja järjestelmäuudistusta, jossa keskeisessä asioita edistävässä ja kuljettajia tukevassa roolissa on ollut - rauhallisuuden tyyssijaksikin kutsuttu – Pentikäinen. Janne säilyttää tilanteessa kuin tilanteessa rauhallisen ystävällisyyden, oli tilanne kuinka sekava tahansa. Janne tunnetaan myös työkaverina, joka on aina valmis auttamaan muita.

Kuka olet Janne? 

- Olen Tampereella syntynyt, mutta Espoossa pääosan elämästäni asunut entinen lähitaksilainen taksiyrittäjä ja nykyään Lähitaksin hallinnon ICT- ja tekniikkaosastolla työskentelevä immeinen. Minulla on kolme, jo kotoa pois muuttanutta, lasta sekä avovaimo. Perheenjäseneksi lasken myös moottoripyöräni ja harrastuksekseni juoksun; tavoitteenani on marathon kesällä 2024. Tietotekniikka on ollut lähellä sydäntäni jo Commodore 64:n ajoista (”jonnet” ei muista). Taksia ajoin ennen Lähitaksin tointa 22 vuoden ajan, joista 10 vuotta yrittäjänä Lähitaksissa. Taksiyrittäjyyteni lopetin 2018 lopussa taksiuudistuksen johdosta.

- Pidin työstäni taksissa erittäin paljon. Minulla oli paljon vakioasiakkaita, jotka usein tilasivat viikon kyydit sunnuntai-iltaisin. Se auttoi rakentamaan hyvin viikon rungon. Ja jos kyytejä ei kerennyt itse hoitamaan, delegoin niitä luotetuille ja päteviksi tunnetuille kollegoille. Taksialan jälkeen työskentelin raskaan liikenteen parissa muutaman vuoden ennen Lähitaksin hallintoon siirtymistä kaksi vuotta sitten. 

Mikä on ammattilaisuutesi salaisuus?

- Uskon ystävällisen asiakaspalveluasenteen voimaan. Sen avulla sain hankittua myös taksiasiakkaani, jotka pysyivät asiakkainani usein koko yrittäjyyteni ajan. Ystävällinen palvelu ja kohteliaisuus luovat myös itselle hyvän olon. Oppikouluni asiakaspalveluun oli 17-vuotiaana aloitettu lihamestarin työ. Se opetti palvelemaan erilaisia asiakkaita. 

Mistä syntyy menestysresepti taksitoimintaan?

- Taksipalvelussa uskon menestyksen syntyvän kaikilta osin kunnossa olevasta, laadukkaasta koko ketjun palvelukokonaisuudesta. Palvelun pitää olla kunnossa taksin tilaamisesta puhelinkeskuksesta tai sovelluksesta auton nopeaan saatavuuteen, ystävälliseen ja laadukkaaseen kuljettajaan, turvalliseen matkaan sekä kohtuulliseen hintaan. Kun koko palveluketju on kunnossa, tilaa asiakas taksimme uudestaankin, mikä luo jatkuvuutta yritystoimintaan. 

Hörpimme kahvit haastattelun lomassa ja heitämme ”yläfemmat” sen kunniaksi, että Janne tuli täysin yllätetyksi valinnastaan kuukauden lähitaksilaiseksi. Jannen kanssa ajanhengen myrsky tyyntyy ja keskustelua sävyttää leppoisa huumori.

Sakari Lauriala, viestintäpäällikkö

Takaisin