Lähitaksin suuri rekry - Haemme tuhatta uutta kuljettajaa

Taksien saatavuus on yleisön mielessä huonontunut viime vuoden aikana, osoittaa tuore taksialan tutkimus. Lähitaksi Oy vastaa saatavuushaasteeseen aloittamalla Suomen suurimman rekrytointikampanjan, jonka tavoitteena on kouluttaa ja palkata jopa tuhat uutta kuljettajaa Uudenmaan taksiliikenteeseen.

Taksien saatavuus vaihtelee nykyään selvästi asuinpaikasta riippuen. Erityisesti maalaiskunnissa ja pienissä kaupungeissa koetaan, että takseja ei saa kuten ennen. Tämä käy ilmi Lähitaksi Oy:n ja Taksiliiton yhdessä teettämästä valtakunnallisesta mielipidetutkimuksesta Taksialan yleistutkimus 02/2019.* 

Taustalla on taksien paikkakuntasidonnaisuuden ja päivystysvelvollisuuden poistuminen viime kesäisen lakimuutoksen johdosta. Suuri osa (69 %) kyselyn vastaajista pitää myös uuden taksilainsäädännön jälkeistä ”yleisesti sekavaa” taksijärjestelmää syynä saatavuuden heikkenemiseen.

”Lähitaksi on jatkuvasti etsinyt keinoja, joilla myös uuden lain puitteissa voitaisiin taata Uudenmaan haja-asutusalueille ympärivuorokautinen palvelu, mutta vaikutus ei valitettavasti ole ollut riittävä”, sanoo Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

”Kuljettajien laaja rekrytointi ja koulutus ammattiin on siksi olennainen osa saatavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä.” 

                                                                                                    

JOKA KOLMAS VALMIS TARTTUMAAN RATTIIN

Yllä mainitun Taksialan yleistutkimuksen mukaan joka neljäs suomalainen voisi harkita taksinkuljettajan ammattia päätoimisena työnään, ja useampi kuin joka kolmas osa-aikaisena lisätulon lähteenä opiskelun tai päätoimensa ohella.

Kyselyn vastaajista 35 % voisi kuvitella ajavansa taksia esimerkiksi omaa koulutusta vastaavien vakinaisten työsuhteiden välisenä aikana, ja jopa 38 % voisi harkita taksikuljettajan työtä tilapäisesti puhtaasta mielenkiinnosta ammattia kohtaan.

 

100 % TYÖLLISTYMISVARMUUS

Päästäkseen taksinkuljettajaksi Lähitaksille on hakijan suoritettava 2,5 viikon koulutusjakso, johon ainoana Suomessa sisältyy autonkoulunopettajan valvoma erityinen ajotapa-analyysi.

”Aloitimme ajotapa-analyysin koulutuksessamme viime marraskuussa, jonka jälkeen kuljettajien ajosuorituksia koskevan asiakaspalautteen määrä romahti”, kertoo Lähitaksi Oy:n koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahti.

”Lähitaksin tuotemerkkiin ja kilpavahvuuksiin kuuluu olennaisesti palvelun korkea laatu, jota ylläpidämme muun muassa korkeamilla koulutusvaatimuksilla. Koska taksit ovat myös tärkeä osa kansallista hoivaketjua, opetamme kuljettajia kohtaamaan asiakkaita joilla on erityistarpeita, kuten näkö- ja kehitysvamma tai liikuntarajoitteisuutta”, Tervalahti jatkaa.

Kuljettajaehdokkaat voivat ilmoittautua suoraan Lähitaksin verkkosivuilta, josta hakemus välitetään taksiyrittäjälle, joka tarjoutuu ottamaan hakijan töihin tämän läpäistyä koulutuksen. Usein työnantajat ovat ilmoittautuneet halukkaiksi maksamaan työsuhteen solmineiden kuljettajiensa koulutuksen. Lähitaksi tarjoaa kampanjan ajan koulutuksen puoleen hintaan.

”Tämä takaa, että jos ja kun saa taksinkuljettajan ajoluvan ja läpäisee Lähitaksin koulutuksen, on 100 % varmaa, että työtä löytyy”, Tervalahti kertoo.

 

PERINTEINEN LISÄANSIO OPISKELIJOILLE

Opiskelijoille taksin ajaminen on ollut perinteinen, joustava lisäansio, sillä työaika voidaan sijoittaa joustavasti opiskeluelämän ympärille ja sen tueksi.

”Jos opiskelija nostaa opintotukea kahdeksan kuukautta vuodesta, voi hän tienata 13 296 euroa ennen kuin tulot alkavat vaikuttaa opintotukeen. Mikäli hän nostaa täydet tuet, tuloraja on 8 004 euroa. Kesällä voi siis ajaa kokoon syksyn käyttörahat, ja sitten taas keskittyä opiskeluun”, Tervalahti kuvailee monille tuttua kaavaa.

”Taksinkuljettaja on normaalisti ansainnut 20–40 000 euroa vuodessa, riippuen alueesta ja ajojen rakenteesta. Miten ansiot ovat kehittyneet ja mihin suuntaan kehitys uudessa markkinatilanteessa kulkee, tulee olemaan kiinnostavaa nähdä”, Pentikäinen sanoo.

”Taksinkuljettaja on palveluammatti, joka edellyttää paljon enemmän kuin pelkkää ajotaitoa – on löydyttävä palveluhenkisyyttä, ihmisymmärrystä, joustavuutta ja suurta vastuullisuutta. Vastavuoroisesti työ on myös joustavaa, varsin itsenäistä ja aina vaihtelevaa”, Pentikäinen kuvailee.

”Toivotamme kaikki kiinnostuneet tervetulleeksi jännittävän ja ainutlaatuisen työn pariin!”

 

FAKTALAATIKKO

Mitä vaaditaan Lähitaksin kuljettajalta?                

• Vähintään vuoden voimassa ollut B-ajokortti
• Ajoterveysselvitys; ryhmä 2
• Hyväksytty viranomaisten rikos- ja sakkorekisteritarkastus
• Matkustajan turvallisuus ja toimintarajoitusten sekä paikallistuntemuksen koe
• 2,5-viikkoisen koulutuksen läpäisy; sis. ajotapa-analyysi
• Suomen kielen taito

 

* Taksialan yleistutkimus 02/2019” on Lähitaksin ja Taksiliiton teettämä ja markkinatutkimusyhtiö Bilendi Oy:n tuottama valtakunnallinen mielipidekysely (n=1 000). Kyselyn tuloksia tullaan julkaisemaan tiedotteina kevään aikana. 

 

LISÄTIEDOT

Tanja Tervalahti
Koulutuskoordinaattori
09 477 80 390

Juha Pentikäinen
Toimitusjohtaja
040 865 0988

Takaisin